Enicar Sherpa Super Jet

Zahvaljujući svom dobrom drugaru imao sam priliku da se neko vreme družim sa dosta interesantnim vintidž satom. Radi se o Enicar Sherpa Super Jet modelu sa GMT komplikacijom iz 60ih godina prošlog veka. Brend možda nije previše poznat široj javnosti, pa ću pre same recenzije u nekoliko kratkih pasusa pokušati da iznesem osnovne informacije.

Enicar fabriku satova su osnovali Ariste Racine i njegova žena Emma Blatt 1913. godine. Racine porodica je imala dugu tradiciju u zanatstvu pa je prezime već bilo zaštićena robna marka. Ema je došla na interesantnu ideju da prezime napišu unazad. Tako je nastao brend Enicar. U početku su se bavili proizvodnjom džepnih satova za potrebe oficira u Prvom svetskom ratu.

Tek nakon Drugog svetskog rata kada je kompaniju preuzeo sin osnivača, Ariste Racine Jnr, Enicar je počeo da proizvodi sportske ručne satove po kojima ga i danas pamtimo. On je bio odličan prodavac te se koristio inovativnim metodama. Satove je poklanjao popularnim avanturistima i sportistima koji su ih nosili tokom raznih poduhvata i takmičenja. Na taj način je uspevao da promoviše brend kao pouzdan i kvalitetan. Uz to je Enicar dobijao neophodnu prepoznatljivost kod potencijalnih kupaca.

Jedan od najranijih modela tako reklamiranih je Enicar Sea Pearl. On je poslat na švajcarsku ekspediciju osvajanja Everesta u maju 1956. Nakon uspešno obavljene misije u čast domaćih vodiča šerpasa je usvojeno ime Sherpa. To je označilo početak dugačke dinastije raznolikih sportskih modela (GMT, ronilački, štoperice) koji su sada izuzetno traženi među kolekcionarima vintidž satova. Takav je i Enicar Sherpa Super Jet, tema današnje recenzije.

Tokom 1950ih i početkom 1960ih kada je putovanje avionom doživelo veliku ekspanziju pojavila se potreba za satovima koji prikazuju još jednu vremensku zonu. Oni imaju GMT komplikaciju sa dodatnom centralnom kazaljkom koja se kreće duplo sporije od satne tako da vreme pokazuje na 24h skali. Ta skala se obično nalazi na spoljašnjem ili unutrašnjem rotirajućem bezelu sa kog se očitava matično vreme. Enicar Sherpa Super Jet sa GMT komplikacijom je predstavljena 1964. Vredni pomena su prvi GMT sat Glycine Airman iz 1953. i definitivno najpoznatiji Rolex GMT Master 6542 iz 1954.

Enicar Sherpa Super Jet koristi patentirano EPSA Super Compressor kućište prečnika 40mm sa razmakom između lugova od 20mm. Zahvaljujući specifičnom dizajnu vodootpornost je deklarisana na 200m. Isto kućište koristi i ronilački model Enicar Sherpa Super Dive. Konstrukcija je takva da što se dublje roni veći je pritisak na poklopac kućišta i posebno osmišljen dihtung čime se sprečava ulazak vode na većim dubinama. Kućište je urađeno od nerđajućeg čelika sa tankim spoljašnjim bezelom i simetričnim lugovima koji imaju oborene ivice. Profil je kompaktan sa izdignutim akrilnim staklom. Gornja krunica služi za rotiranje 24h skale, dok se donja koristi za podešavanje vremena i ručno navijanje. Obe su obeležene Enicar grbom i unakrsnim linijama karakterističnim za Super Compressor kućišta.

Crni brojčanik je urađen dosta kvalitetno o čemu svedoči i perfektno stanje u kom se nalazi posle šezdeset godina. On se savršeno uklapa sa rotirajućim crno-kremkastim bezelom i prepun je sitnih detalja koji razbijaju monotoniju i čine ga izuzetno dopadljivim, bez da bude pretrpan. Neki od njih su prelepi font za oznaku brenda i modela, crveno označen datum sa oborenim ivicima prozora. Vrh GMT kazaljke je obojen u žuto dok se na sekundari nalazi tačkasta iluminacija. Na isti način su obeleženi i markeri koji su lepljeni i polirani. Satna i minutna kazaljka su pravilnog oblika sa iluminacijom kroz sredinu.

Enicar Sherpu Super Jet pokreće manufakturni automatski mehanizam AR1125 sa 24 rubina i frekvencijom oscilovanja od 18000bph. Rezerva snage je preko 40h a dostupno je i navijanje preko krunice. GMT kazaljka ne može odvojeno da se podešava, a nije dostupno ni brzo štelovanje datuma. Za nekoliko dana koliko sam ga koristio držao je odlično vreme sa minimalnim dnevnim odstupanjem uprkos nepoznatoj servisnoj istoriji. AR1125 je imao i Supertest varijante ekvivalentne današnjim hronometarskim.

Za kraj ostaje samo žal što sat moram da vratim nazad jer se pokazao kao savršeni pratilac u svim prilikama. Sa perfektno izbalansiranim kućištem od 40mm odlično se nosi na svakom zglobu, a kombinacija boja na brojčaniku čini ga lakim za uparivanje sa dosta različitih narukvica. Uz izuzetan kvalitet izrade, prepoznatljiv dizajn i odličan manufakturni mehanizam Enicar Sherpa Super Jet predstavlja pravi dragulj među vintidž satovima. Jedina “mana” mu je što se teško nalazi u odličnom stanju. Trenutne cene su oko 4000 EUR za dobre primerke.

Ukucajte termin za pretragu i pritisnite ENTER. Za izlazak idite na ESC.